Start » Co nowego » Kampania „Drugie życie” po raz ósmy w Wielkopolsce

Kampania „Drugie życie” po raz ósmy w Wielkopolsce

Wyświetlono 1 107 razy

Młodzież w ciągu tygodnia opublikowała w mediach społecznościowych ponad 600 zdjęć z logo kampanii Drugie życie, na znak poparcia dla idei transplantacji. Tym mocnym akcentem uczniowie zaangażowani w akcję uświetnili obchody Światowego Dnia Donacji i Transplantacji. 26 października o godz. 10.00, w Sali Konferencyjnej Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu, przy ul. Juraszów 7/19 (Lutycka) odbyła się konferencja prasowa z udziałem organizatorów, patronów i młodzieży uczestniczącej w kampanii Drugie życie. Przez najbliższe pół roku uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z całego województwa będą pracować w swoich środowiskach nad promocją transplantacji w Wielkopolsce. Transplantologia w województwie potrzebuje wsparcia ponieważ liczba pobrań organów do przeszczepów i samych operacji spada.

 

Co pięć dni w Polsce umiera jedna osoba z powodu braku narządów do przeszczepienia.

„Jako kierownik Oddziału Transplantologii i Chirurgii Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu uważam,
że mamy wiele powodów do dumy – przez 20 lat wykonaliśmy ponad 2200 przeszczepów nerek. Mimo
wszystko nadal wiele jest do zrobienia. Transplantologia w Polsce i w naszym województwie
potrzebuje wsparcia. Chodzi przede wszystkim o pomoc w edukacji społeczeństwa. Mam nadzieje, że
dzięki kampanii Drugie życie i młodzieży, która w niej uczestniczy, wiedza społeczeństwa na temat
świadomego dawstwa narządów zdecydowanie wzrośnie i w kolejnych latach uda nam się zawalczyć
o życie wszystkich tych, którzy tego potrzebują, czekając na przeszczepienie” – mówi dr hab. n. med.
Maciej Głyda, Wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, główny ekspert
medyczny kampanii.

 

Młodzież rozda dziś na ulicach Poznania setki oświadczeń woli.

Zaraz po inauguracji, młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych zakwalifikowanych do akcji, rozeszła się
po całym mieście by rozdawać oświadczenia woli i rozmawiać z mieszkańcami o transplantacji.
„Zaangażowanie młodych ludzi w promowanie tak szczytnej idei jest nieocenione. Od ośmiu lat Fresenius organizuje tę kampanię w różnych województwach, po raz ósmy w Wielkopolsce. Widzę, jak
ci młodzi ludzie są otwarci i chętni do działania. Należy jednak poświęcić im czas, odpowiedzieć na
często trudne pytania, rozwiać wszelkie wątpliwości związane z przeszczepianiem narządów. Nasz cel
możemy zrealizować tylko dzięki zaangażowaniu lekarzy, koordynatorów transplantacyjnych, osób
po przeszczepie i oczekujących na przeszczepienie. To te osoby są bohaterami naszej kampanii” –
mówi Marta Andrzejewska, rzeczniczka prasowa Fresenius Medical Care Polska, organizatora akcji.

 

Co trzeci chory umrze i nie doczeka przeszczepu.

Celem kampanii Drugie życie jest wyjaśnienie istoty transplantacji młodym ludziom, rozwianie
ich wątpliwości i walka z mitami, które narosły wokół przeszczepiania narządów. Takiemu podejściu
do promocji transplantacji sprzyja formuła kampanii, która zakłada, że uczniowie sami organizują
działania w swoich szkołach i środowiskach. Organizatorzy wspierają ich dostarczając materiały
informacyjne i promocyjne oraz koordynując działania. Brak organów do przeszczepu stanowi jedną
z głównych przyczyn ograniczających liczbę operacji, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem.
W Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił się
do Centralnego Rejestru Sprzeciwów jest potencjalnym dawcą narządów.

 

Ponad 600 zdjęć młodych ludzi z logo Drugiego życia na profilu kampanii na portalu FB.

Tegoroczny, Światowy Dzień Donacji i Transplantacji ubarwiła też akcja internetowa, w którą
zaangażowała się młodzież z 62 szkół ponadgimnazjalnych, biorących udział w kampanii
(w województwach: wielkopolskim i kujawsko-pomorskim). Uczniowie, na znak poparcia dla idei
świadomego dawstwa narządów, na facebook’owej stronie kampanii społecznej Drugie życie
publikowali własne zdjęcia z logo akcji. Ponad 600 fotografii pojawiło się w ciągu tygodnia. Z badań
opinii publicznej wynika, że większość Polaków zgodziłaby się na pobranie swoich narządów
po śmierci w celu ich przeszczepienia i tym samym ratowania życia innych ludzi. Jednak nigdy
nie rozmawiała o tym z rodziną. Gdy dochodzi do śmierci, często bliscy zmarłego nie znają woli
zmarłej osoby. „Każde ‚tak’ dla pobrania narządu daje szansę na drugie życie osobie, która czeka
na przeszczepienie. Właśnie dlatego – by inicjować dyskusję na temat transplantacji w gronie rodziny,
przyjaciół, znajomych, wraz z zespołem lekarzy będę spotykać się z młodymi ludźmi i odpowiadać
na ich pytania. Wierzę, że edukacja w tym temacie jest kluczowa, bo każdy z nas może pewnego dnia
stanąć po jednej lub drugiej stronie procesu transplantacji. A na obecnym etapie rozwoju medycyny
nie ma innej możliwości niż przeszczepienie narządu od innego człowieka. ” – mówi dr hab. n. med.
Maciej Głyda.

 

Drugie życie po raz ósmy, 200 tysięcy uczniów, 600 szkół.

Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. Kampania Drugie życie jest elementem
rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji” w Wielkopolsce i Małopolsce.
W województwie wielkopolskim patronat nad kampanią objęli: Abp Stanisław Gądecki, Metropolita
Poznański, Marek Woźniak – Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Dorota Kinal – Wicewojewoda
Wielkopolski, Elżbieta Walkowiak – Wielkopolski Kurator Oświaty, Jacek Jaśkowiak – Prezydent Miasta
Poznania, Józef Nowicki -Prezydent Miasta Konina, Piotr Głowski -Prezydent Miasta Piła oraz media:
TVP Poznań, Radio Merkury i Głos Wielkopolski. W skali kraju kampanii Drugie życie patronują
ks. Wojciech Polak – Prymas Polski, prof. Marian Zembala – Minister Zdrowia, Joanna Kluzik
Rostkowska – Minister Edukacji Narodowej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych,
Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji oraz Stowarzyszenie „Życie po przeszczepie”. Pierwsza edycja kampanii Drugie życie wystartowała w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu,
wzięło w niej udział ponad 200 tys. uczniów z 600 szkół. W ośmiu województwach (wielkopolskie,
małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, śląskie i podkarpackie)
młodzi ludzie rozdali 680 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi
kilkadziesiąt osób i instytucji. W roku szkolnym 2015/2016 roku kampania Drugie życie prowadzona
jest nie tylko w województwie wielkopolskim, ale także kujawsko-pomorskim, w Małopolsce
i na Podkarpaciu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *