Widać, że inwestycja dobiega końca. W pierwszym tygodniu listopada wzdłuż utwardzonej ul. Wschodniej posadzono już drzewa i krzewy. Drogę oznakowano, miejsca postojowe (w tym dla niepełnosprawnych) wyposażono w plastikowe ograniczniki uniemożliwiające nadmierne zajmowanie chodnika przez samochody. Chodniki na odcinku oddawanej inwestycji w najszerszych miejscach mają po każdej stronie nawet ok. 8 (4 m istniejący wcześniej pod arkadami + 2,60 m + 1,90 m), po drugiej stronie ulicy – ok. 7,5 m (3 m pod arkadami + 2 m + 2,5 m ścieżka rowerowa); razem ok. 16 m
fot. Piotr P. Ruszkowski
Uśpione przez lata śródmieście Lubonia, od ubiegłego roku znów jest placem budowy. Inwestuje miasto (infrastruktura drogowa), budują deweloperzy (nowe bloki), rośnie kolejna przychodnia i przedszkole. Niewątpliwie największą inwestycją jest budowa ulicy Wschodniej, która dobiega końca.
Koronna inwestycja
Realizacja części wyborczej obietnicy, w 2014 r. kandydatki na Burmistrza Lubonia, a obecnie włodarz miasta – Małgorzaty Machalskiej – zmierza ku końcowi. W ub. roku na ul. Wschodniej i części al. Jana Pawła II zamontowano oświetlenie uliczne, a na przedwiośniu obecnego roku rozpoczęto budowę głównej drogi NCL (władze uroczyście zainaugurowały prace 10 lutego 2016 r.). Realizację zatwierdzonego w 2013 r. przez starostwo powiatowe projektu budowy ul. Wschodniej, dofinansowanego w połowie z „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej”, pokazywaliśmy systematycznie (niemal co miesiąc), od lutego począwszy. Były to relacje z placu budowy, informujące o etapach i elementach inwestycji.
Uzbrajanie ul. Wschodniej (926 m – od Okrzei do Żabikowskiej) rozpoczęto od ul. Okrzei na przedłużeniu ul. Cieszkowskiego, kładąc w pasie drogi (wykupionym przez miasto), kanalizację deszczową do ronda, które niedawno powstało na skrzyżowaniu ul. Wschodniej z al. Jana Pawła II. Jednocześnie rozpoczęto też prace na przeciwległym końcu ul. Wschodniej. Uporządkowano pas zieleni przy istniejącym, asfaltowym odcinku od Żabikowskiej do Kopernika, ułożono krawężniki, dwustronny chodnik i ścieżkę rowerową. Wykonano brakujący fragment kanalizacji sanitarnej (ok. 240 mb) od ul. Kopernika do skrzyżowania z al. Jana Pawła II i również ten odcinek zaopatrzono w chodniki (dwustronnie) oraz dalszy ciąg ścieżki dla jednośladów. Powstały też miejsca parkingowe. Newralgicznym punktem inwestycji była budowa ronda (na razie bez nazwy). W październiku na jezdni położono ostatnią (ok. 5-centymentrową) warstwę asfaltu. Trwają prace wykończeniowe (zapraszamy do lektury relacji z placu budowy ul. Wschodniej w „WL”).
Przywykli do niewygód drogowych mieszkańcy NCL zdają się znosić cierpliwie trudności i ograniczenia komunikacyjne związane z inwestycją drogową. Budowlańcy też nie mieli łatwego zadania, wykonując roboty w toku codziennego życia śródmieścia. Nie wszyscy przechodnie i kierowcy stosowali się bowiem do koniecznych ograniczeń w ruchu, w najlepsze używając świeżo położonych nawierzchni jezdni, a nawet chodników. Niestety, poza utwardzonym większym fragmentem ul. Wschodniej (od Żabikowskiej do miejsca znajdującego się ok. 30 m za rondem w kierunku bloku 27 i 28) oraz wyprowadzonymi w aleję Jana Pawła II dwoma krótkimi „odnogami” od ronda, większość dróg w NCL nadal pozostaje gruntowymi. Kolejnym gotowym do realizacji projektem, opatrzonym pozwoleniem starostwa z 2014 r., jest budowa alei Jana Pawła II (z przedwyborczego porozumienia koalicyjnego M. Machalskiej z Forum Mieszkańców NCL). Jak zapowiada Pani burmistrz, realizacja rozpocznie się w przyszłym roku (od ronda – do Pułaskiego i do Konarzewskiego). W budżecie miasta zarezerwowano już środki na ten cel.
Przy otwartym w ub. roku placu zabaw na miejskim terenie, gdzie w przyszłości ma stanąć ratusz, posadzono drzewa. Wskazuje to na oddalenie perspektywy budowy nowej siedziby władz i przyległej do niej infrastruktury. O niedawno zleconych przez Urząd Miasta pracach dotyczących NCL czytaj w „Wydane ostatnio pieniądze” na str. 28.
Nowe domy
Drugą zaawansowaną inwestycją w śródmieściu jest kolejny budynek firmy „Immo-Invest”. Deweloper ten w ramach Osiedla Wschodnia, w 2014 r. oddał do użytku 4-kondygnacyjny blok z numerem „28”, a teraz kontynuuje rozpoczęte w ub. roku prace przy stawianiu sąsiedniego gmachu. Blok „26” w kształcie litery „V” powstaje na narożniku ul. Wschodniej i al. Jana Pawła II, tuż przy rondzie (patrz mapka, str. ………….…… i fot. C). Realizowany jest etapowo. Pierwszy segment, położony najbliżej bloku oddanego w 2014 r., już otynkowano. Drugi dopiero powstaje, a zapowiadany trzeci – od al. Jana Pawła II – jeszcze nie „wyszedł” z ziemi. Cały budynek, zgodnie z założeniem właściciela firmy – Mariusza Urbanka – ma być gotowy na wiosnę 2017 r. Posiada 5 naziemnych kondygnacji. Najniższa będzie przeznaczona na lokale usługowe. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, powinny mieć charakter kulturalny. Z najświeższych informacji uzyskanych od dewelopera wynika, że usługi przewiduje się umieścić również w pomieszczeniach na 1. piętrze. W sumie mają być 22 lokale usługowe o powierzchni od 23 do 208 m2, które będzie można łączyć. W nowym budynku powstaną 54 mieszkania o metrażu od 32,5 do 92 m2, ogrzewane dwufunkcyjnymi piecami gazowymi. Będą windy, balkony i podziemna hala garażowa.
Od niedawna w NCL powstaje też drugi nowy blok – na końcu al. Jana Pawła II, po północnej stronie ul. Pułaskiego. Teren działki sąsiaduje z ryneczkiem (patrz mapka i fot. I). Sześciopiętrowy budynek mieszkalny wraz z garażem podziemnym stawia lubońska firma „M45” Sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą przy ul. Zielonej. Na potrzeby budowy powstała równoległa do alei droga, wysypana kamieniami. Są już fundamenty. Blok będzie podobny do położonego naprzeciw punktowca z nr. 3 i tak, jak on zostanie wyposażony w windę.
Wszystko wskazywało na to, że przy ul. Wschodniej powstanie jeszcze jeden blok. Wznowiona po 8 latach przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe NCS Sp. z o.o. z Poznania inwestycja pod numerem 19 (w miejscu, gdzie w wykopie pod fundamenty zdążył powstać regularny staw), została jednak ponownie wstrzymana. Najpierw, w lutym br., roboty stanęły, bo siedliskiem chronionych zwierząt, które się tam zagnieździły (głównie płazami), zainteresowała się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu, powiadomiona przez Klub Przyrodników, który wezwali zaniepokojeni mieszkańcy. RDOŚ nakazała odłów żab, do czego herpetolodzy przystąpili dopiero w kwietniu, kiedy płazy wybudziły się po zimowej hibernacji. Zmagania z ekosystemem trwały do czerwca (opisywaliśmy je co miesiąc). 10.06 br. wykonawca (CMX Park) wznowił prace przygotowujące plac budowy. Przystąpiono do wbijania grodzi przy granicach działki, od strony bloku przy ul. Kochanowskiego 1 oraz wzdłuż zachodniego boku nieruchomości. Latem po raz kolejny prace wstrzymano. Jak się dowiedzieliśmy od inwestora, powodem jest konflikt z budową ul. Wschodniej. Wciśnięcie w grunt ścianek działowych na granicy z główną drogą śródmieścia stanie się możliwe dopiero po oddaniu budowanej ulicy. Inwestycja stanęła. W wykopie znów zgromadziła się woda (patrz mapka i fot. A).
Udrożniona
Za sprawą wznowienia inwestycji przy ul. Wschodniej 19 przejezdna stała się dotąd „ślepa” ul. Szymanowskiego (patrz mapka fot. A z lotu) Równoczesna budowa głównej ulicy śródmieścia udaremniła wykonawcy dojazd na plac budowy od ul. Wschodniej, a mieszkańcy ul. Kochanowskiego zaprotestowali przeciw korzystaniu przez ciężkie samochody z osiedlowej, wybrukowanej przez dewelopera drogi. Miasto zezwoliło więc na „przebicie” dojazdu od ul. Żabikowskiej.
Dwie przychodnie
W stanie zamkniętym jest już budowany od 2014 r. u zbiegu ulic Żeromskiego i Konarzewskiego (obok Przychodni Lekarskiej „Med-Lux”) kompleks Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej wraz z częścią usługową w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, który przedstawialiśmy w październiku przed dwoma laty („WL” 10-2014, str. 9) – patrz mapka i fot. G. Składa się z dwóch 2-kondygnacyjnych budynków z poddaszem, w których będzie się mieścić niepubliczna przychodnia zdrowia i przedszkole. Na razie te obiekty różnej wielkości stoją odrębnie, ale docelowo zostaną spojone łącznikiem. Inwestor – Mikołaj Jakubowski – zamierza uruchomić obiekt najpóźniej w 2018 r. Nie zdecydował jeszcze, czy przychodnia zostanie udostępniona specjalistom, czy też będzie wykorzystana na inne usługi medyczne.
HS
Bezsensownie ustawiono znaki przystanków, bo autobusy nie będą tędy jeździć jeszcze przynajmniej przez rok. Z układu ronda widać, że prawdopodobnie nie będzie linii autobusowej na przedłużeniu ul. Wschodniej w kierunku dworca PKP. Mała liczba parkingów powoduje, że w zatokach autobusowych parkują pojazdy. Właściwie, jeśli nie chcemy demoralizować społeczeństwa, służby powinny wlepiać mandaty
fot. Piotr P. Ruszkowski
Wszystkie teksty i zdjęcia w 11 numerze „WL”