Start » Slider » Roboty PKP – modernizacja odcinka Czempiń-Poznań

Roboty PKP – modernizacja odcinka Czempiń-Poznań

Wyświetlono 4 035 razy

Przekazujemy informacje z konferencji prasowej na temat realizacji modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – Poznań pt. „Kolej na przyspieszenie”, która odbyła się 22 maja w Centrum Konferencyjnym Delta w Poznaniu. Było to trzecie spotkanie informacyjne z udziałem dyrektora projektu – Tadeusza Sobotnika.

Co zrobiono
Poinformowano, że blisko 29 km zmodernizowanych torów, nowa sieć trakcyjna oraz 3 przebudowane przystanki, to efekty realizacji pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – Poznań. Po zakończeniu wszystkich prac podróż na tej trasie skróci się do 35 minut, a pasażerowie będą korzystać z wygodnych i funkcjonalnych peronów. Od 27 kwietnia pociągi pasażerskie między Czempiniem a Mosiną kursują już po obu zmodernizowanych torach. Dzięki temu, od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się na tej trasie do 160 km/h.
Zakończyła się również modernizacja przystanków osobowych w Iłowcu, Drużynie Poznańskiej oraz Poznaniu Dębcu. Zainstalowano tam m.in. nowoczesne systemy nagłośnienia, nowe oświetlenie oraz tablice informacyjne. Perony zostały podwyższone, co znacznie ma ułatwiać wchodzenie i wychodzenie z pociągów. Ponadto, dzięki pochylniom, są one w pełni przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Bez przeszkód będzie można dostać się też na peron z dużym bagażem czy z dzieckiem w wózku.
Pod koniec maja zakończono także prace w torze nr 2 na odcinku Luboń – Poznań. Jednak ruch po nim zostanie wznowiony dopiero po wykonaniu robót związanych z dodatkową konieczną inwestycją – wzmocnieniem konstrukcji wiaduktu kolejowego nad łącznicą towarową Starołęka-Górczyn – co nastąpi dopiero pod koniec sierpnia.

Co jeszcze
W obrębie dalszych inwestycji prowadzonych w ramach projektu modernizacji linii E 59, zostanie zmodernizowany również przystanek w Puszczykowie oraz stacje w Mosinie, Puszczykówku, Czempiniu i Luboniu. Rozpoczęły się już prace modernizacyjne na stacjach Czempiń i Luboń. Przypomnijmy, że ponadto, projekt zakłada budowę lub modernizację 7 mostów, 8 bezkolizyjnych przejść dla pieszych pod torami, a także 14 przepustów. Przebudowanych zostanie także 17 przejazdów, a w miejscu 12 zlikwidowanych powstaną 3 wiadukty kolejowe oraz 1 wiadukt drogowy tuż za Luboniem w Łęczycy na drodze 430 czyli na przedłużeniu ul. Armii Poznań w Lasku.

Co to da
Dzięki realizacji projektu, po zakończeniu wszystkich prac inwestycyjnych, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć trasą z prędkością 160 km/h. Nowa infrastruktura kolejowa służyć będzie przynajmniej przez najbliższe 30 lat. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec przyszłego roku. Dzięki inwestycji zostaną zlikwidowane liczne ograniczenia prędkości, które wynikają ze stanu technicznego wysłużonej infrastruktury kolejowej. Zwiększy się bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Czas przejazdu pociągu osobowego z Czempinia do Poznania potrwa zaledwie 35 minut.
Koszt całego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap III, odcinek Czempiń – Poznań” to ponad 940 milionów złotych, z czego 667 mln pochodzi ze środków Unii Europejskiej – Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O wiadukcie
W najbliższym czasie można spodziewać się sporych utrudnień w ruchu w związku z wkroczeniem inwestycji na teren Lubonia (czytaj też: na str. 12).
Przy okazji porozmawialiśmy m.in. z Edwardem Lucińskim – kierownikiem kontraktu o kilku kwestiach dotyczących Lubonia. Szczególnie ciekawi byliśmy zmian na wysłużonym, mającym około 100 lat wiadukcie w ul. Powstańców Wlkp. Niestety, jak zapowiadaliśmy wcześniej, w związku z tym, że Luboń przed laty, w okresie konsultacji, nie uczestniczył czynnie w fazie tworzenia planów oraz projektów, obiekt ten zostanie poddany jedynie liftingowi (oprócz torowiska kolejowego, które będzie praktycznie nowe). Sama konstrukcja przyczółków betonowych nie będzie ruszana. Tak więc dla pieszych i zmotoryzowanych lubonian niewiele się zmieni. Pozostanie ta sama szerokość jezdni i chodnika, jaką wykonano na przełomie XIX i XX wieku. Podobnie prześwit pod wiaduktem, z powodu rzekomo wysokich wód gruntowych nie zmieni się. Nadzieją na nową jakość jest to, że podczas prac, podobnie jak stało się w Dębcu, okaże się, że stan techniczny przyczółków wiaduktu jest na tyle niezadawalający, by wytrzymał normy szybkich pociągów przez najbliższe 30 lat – okres, na który planowana jest obecna przebudowa. Zakończenie prac przy wiadukcie z miesięczną przerwą planuje się do połowy października.
(I)

Na konferencji z Lubonia byli: zastępca burmistrza Mikołaj Tomaszyk, radny i dziennikarz „Wieści Lubońskich” Paweł Wolniewicz oraz Piotr P. Ruszkowski

Ekipa dziennikarzy i oprowadzający pracownicy kolei na zmodernizowanej i zautomatyzowanej stacji oraz przejeździe kolejowym w Drużynie Poznańskiej fot. Piotr P. Ruszkowski

Ekipa dziennikarzy i oprowadzający pracownicy kolei na zmodernizowanej i zautomatyzowanej stacji oraz przejeździe kolejowym w Drużynie Poznańskiej fot. Piotr P. Ruszkowski

PKP konferencja PKP konferencja PKP konferencja PKP konferencja

Dyrektor projektu – Tadeusz Sobotnik (z lewej), po konferencji w czasie rozmów z mediami. Paweł Wolniewicz z Lubonia (2. z prawej) fot. Piotr P. Ruszkowski

Dyrektor projektu – Tadeusz Sobotnik (z lewej), po konferencji w czasie rozmów z mediami. Paweł Wolniewicz z Lubonia (2. z prawej) fot. Piotr P. Ruszkowski

PKP konferencja

Podczas autobusowego objazdu inwestycji, zainteresowanym dziennikarzom pokazano m.in. w okolicy Drużyny Poznańskiej budowę za około 10 mln zł ekoduktu, czyli bezkolizyjnego przejścia dla zwierząt, pod którym, po zasypaniu ziemią w tunelach jeździć będą pociągi i przebiegać będzie droga. Na pierwszym planie przy torach polskie czujniki „Bombardier” automatycznego systemu sterowania sygnalizacją i szlabanami w oddalonym ok. 3 km przejeździe kolejowym fot. Piotr P. Ruszkowski

Podczas autobusowego objazdu inwestycji, zainteresowanym dziennikarzom pokazano m.in. w okolicy Drużyny Poznańskiej budowę za około 10 mln zł ekoduktu, czyli bezkolizyjnego przejścia dla zwierząt, pod którym, po zasypaniu ziemią w tunelach jeździć będą pociągi i przebiegać będzie droga. Na pierwszym planie przy torach polskie czujniki „Bombardier” automatycznego systemu sterowania sygnalizacją i szlabanami w oddalonym ok. 3 km przejeździe kolejowym fot. Piotr P. Ruszkowski

Opublikowano ,,Wieści Lubońskie” 06-2014

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *