W ostatnich dwóch latach rejon ul. Dąbrowskiego oraz jej skrzyżowania z ul. 3 Maja i ul. Rzeczną był kilkakrotnie modernizowany i przerabiany. Najpierw w lutym 2015 r. dokończono (w kolejnym podejściu) utwardzanie jezdni. O samej inwestycji i uwagach do niej czytaj: „WL” 02-2015, str. 11 „Dąbrowskiego oddana” i „WL” 04-2015, str. 18 w „Pytaniach do władz” oraz na str. 22 – „Pozostałości”). Samo zaś skrzyżowanie było trzykrotnie modernizowane.
Uwagi nie tylko zasłyszane
– Ostatnia przebudowa, szczególnie zmiana kształtu skweru zielonego będzie nastręczać problemów. Dojazd autobusów z zawodnikami czy kibicami na luboński stadion miejski tym skomplikowanym i wąskim slalomem musi wiązać się z łamaniem przepisów ruchu drogowego, czyli przekraczaniem przynajmniej podwójnych linii ciągłych. A dostarczanie na imprezy miejskie takie, jak „Dni Lubonia”, ciężkich i gabarytowo wielkich elementów, np. wesołego miasteczka, sceny itd., musi się wiązać z dewastacją obecnie powstałej infrastruktury. Wielu rozmówców nie wyobraża sobie także sprawniejszej organizacji ruchu podczas samych Dni Lubonia.
– Szkoda, że tyle razy modyfikując to newralgiczne miejsce nie pomyślano o jednej z ważniejszych kwestii dla tego miejsca – ścieżce rowerowej! A jakże, na drzewach widnieją znaki wytyczające od kilkudziesięciu już lat malowniczy, kilkunastokilometrowy szlak rowerowy wzdłuż Warty do Wielkopolskiego Parku Narodowego, ale wydzielonej chociażby fragmentami, bezpiecznej ścieżki dla takich pojazdów nadal nie ma. Czy to zbyteczny i nader kosztowny luksus?
– Wydawałoby się, że główną trasą powinna być ul. 3 Maja, i tak jest, ale jedynie dla kierowców. Pieszy, który chciałby pójść wschodnim chodnikiem, np do sklepu czy osiedla Warta Park, zgodnie z przepisami po pasach, musi wykonać 59 kroków dłuższą drogę przez pętlę ul. Dąbrowskiego i Rzecznej. Jeszcze takiego pieszego w tym miejscu nie widziałem. Wszyscy chodzą na skróty.
– Dla wielu niezrozumiałe jest też, dlaczego jedno nowe przejście dla pieszych wykonano na samym łuku ul. 3 Maja, po północnej stronie skrzyżowania z ul. Cichą, a nie po południowej stronie, z pewnością dużo bezpieczniejszej?
– Z kolei mieszkańcy osiedla „Warta Park” usytuowanego nieco dalej, żalą się, że budując muldy i przejścia dla pieszych w ul. 3 Maja nie pomyślano o ważnym dla nich i niebezpiecznym skrzyżowaniu z ul. Jachtową przy Strumieniu Junikowskim. (czytaj też „Mieszkańcy pytają” obok, na str. 11).
PPR
Stary Luboń z lotu ptaka
fot, Rafał Wojtyniak